Zájem o nové jednodenní dálniční známky roste, v červenci byl doposud nejvyšší
Zájem o nové jednodenní dálniční známky stále stoupá. Jejich prodej meziměsíčně rostl o 15 až 35 procent každý měsíc od jejich zavedení v březnu letošního roku. V červenci jich stát prodal 215 991 za téměř 42,7 milionu korun, doposud nejvíce. Důvodem je letní cestování. Od dubna roste také množství prodaných ročních známek. Vyplývá to z dat státního podniku CENDIS, který systém elektronických známek provozuje.
Zájem o jednodenní známky by měl podle ředitele státního podniku CENDIS Jana Paroubka klesnout nejspíš s příchodem chladnějších podzimních dnů. Nejprodávanějšími známkami jsou ale standardně desetidenní. Stát jich v červenci prodal 440 528 za zhruba 117,5 milionu korun. V červenci jejich počet meziročně klesl o 19 procent, stát na nich vybral meziročně o více než 50,3 milionu korun méně.
Prodej ročních kuponů klesl v březnu kvůli jejich zdražení o 800 korun od 1. března. "Řada řidičů ji kupovala i přesto, že jim ještě nevypršela platnost předchozí roční dálniční známky," řekl Jan Paroubek. Od dubna ale prodej ročních známek zase roste, meziměsíčně o 11 až 48 procent. V červenci stát prodal 151 829 ročních kuponů za téměř 346,6 milionu korun. V březnu to bylo 102 879, tedy přibližně o třetinu méně.
Meziročně ale prodej ročních vinět z pohledu prodaných kusů stále zaostává, v červenci klesl meziročně o 22 procent. Z pohledu peněz stát v červenci za roční známky od března poprvé vybral meziročně více, a to o 54,5 milionu korun. Na hodnocení prodeje ročních známek je ale podle Jana Paroubka ještě brzy.
Meziročně menší prodeje měl stát v červenci také u měsíčních známek. Jejich prodej meziročně klesl o 17 procent na 160 691 kusů. Stát na měsíčních známkách v červenci vybral meziročně téměř o 16,8 milionu korun méně.
Stát od března měnil ceny dálničních známek podle evropské směrnice Euroviněta. Od března ministerstvo dopravy nově zavedlo jednodenní dálniční známku, která stojí 200 korun. Roční dálniční známka od března zdražila na 2300 korun, desetidenní kupon zlevnil o 40 korun na 270 korun a měsíční nově stojí 430 korun místo 440 korun. Roční výnos z prodeje známek by se letos měl podle loňských odhadů meziročně zvýšit o 1,3 miliardy korun.
Zdroj: dnoviny.cz