29.07.2024

Plzeňský kraj dokončí dříve napojení severního Plzeňska a Rokycanska na D5

Plzeňský kraj dokončí s předstihem napojení severního Plzeňska a Rokycanska na dálnici D5, která vede z Prahy přes Plzeň na Německo. Nová silnice o délce 5,4 kilometru za 360 milionů Kč s DPH je druhou největší silniční stavbou za 24letou existenci kraje. Odvede silnou a přibývající tranzitní dopravu z centra Rokycan, Oseku a Litohlav, zvýší bezpečnost a umožní rozvoj území. Dodavatel, firma ROADFIN, chce dokončit náročnou stavbu příští rok, řekl ČTK náměstek hejtmana Pavel Čížek. Podle smlouvy měla být silnice, která napojí na D5 Radnicko, Kralovicko i Rakovnicko, hotová až v polovině roku 2026.

"Stavba, která je přeložkou silnice druhé třídy II/232, je v předstihu. Na velkém mostním objektu přes Voldušský potok už jsou opěry i pilíře a teď běží práce na mostovce. V předčasném užívání už je přeložka silnice třetí třídy Litohlavy - Osek," uvedl Pavel Čížek. Silnice se dvěma mosty povede v nezastavěných částech obcí. Pro chodce a cyklisty tam vznikne stezka a lávka pro bezpečné křížení nové tepny.

"Dopravu, hlavně nákladní, směřující na dálnici odkloníme z centra Rokycan. Kamiony ze severního Rokycanska a Plzeňska, kde je hodně továren, teď musí projet celým prstencem v Rokycanech. Nová silnice je odsune," řekl náměstek krajské správy a údržby silnic Martin Vít. Začne u mimoúrovňové křižovatky u D5 a půjde k Litohlavům, mezi nimi a Osekem se stočí doprava a projde poli a loukami dál na Březinu, před níž skončí. Po současné silnici ze severního Rokycanska a Plzeňska, jezdí denně přes 5000 vozidel, téměř pětina nákladních.

"Těžká doprava za pár let strašně přibyla, hlavně z firem Duvenbeck a Borgers. Nová silnice pomůže hlavně občanům, kteří bydlí blízko současné komunikace," řekl starosta Oseku Jaroslav Peroutka.

Nejvíc se podle Pavla Čížka teď pracuje pod dálničním mostem, kde je uzavírka od dálničního sjezdu i nájezdu na Litohlavy. Buduje se cyklostezka, úpravy přípojných pruhů, nájezdu na D5 a zdi pod mostem. "V celé délce trasy se těží materiál ze zářezů a naváží se násypy, pracuje se na přeložkách vody a kanalizace, na melioracích, propustcích a hospodářských sjezdech," řekl.

Cena stavby s DPH byla podle projektu 594 milionů Kč, ROADFIN STAVBY z Vejprnic u Plzně nabídl nejlepší cenu z osmi uchazečů - na úrovni 61 procent. Podle jednatele Václava Kotěšovce, který bere zakázku jako významnou referenci, stlačili projekční cenu všichni soutěžitelé a nabídky se příliš nelišily. "Všichni jsme navrhli neodvážet a nepřivážet kámen a použít stávající zeminu na budované trase. Na zemních pracích se tak dá ušetřit skoro 100 milionů," řekl. Zhruba 85 procent uhradí evropský program IROP.

Silnice by měla v budoucnu pokračovat obchvatem Březiny a dál. Podle projektanta Miroslava Jaroše by bylo výborné prodloužení o dalších osm kilometrů až na křižovatku u Němčovic, což je v regionálním akčním plánu kraje, ale zatím se to nepřipravuje.

 

Zdroj: dnoviny.cz